Operativ leder

Sjømannskirken er en frivillig organisasjon som er et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for alle nordmenn i utlandet. Sjømannskirken har kompetanse på krise- og beredskapstjeneste og nettverksbygging, og finnes på alle kontinenter. I løpet av et år har Sjømannskirken omkring 900.000 møter med mennesker over hele verden og har et årlig budsjett på om lag 250 millioner kroner. Hovedkontoret har helt siden starten i 1864 vært i Bergen og vi holder i dag til i Strandgaten 198. Det er 27 ansatte tilknyttet hovedkontoret, deriblant ledergruppen. Der finnes også det meste av stabsfunksjoner som kommunikasjons-, økonomi- og HR-avdeling. I tillegg er det et regionkontor i Oslo som blant annet huser ansatte i kommunikasjonsavdelingen.

Sjømannskirken søker operativ leder knyttet til utenlandsavdelingen. Stillingen er en av tre operative ledere og vil rapportere til generalsekretær. Den vil også være en del av ledergruppen. Utenlandsavdelingen har det operative ansvaret for 28 Sjømannskirker og 23 ambulerende medarbeidere, samt kirkefag, beredskapsarbeid og for kontakt med næringsliv. Avdelingen ivaretar kontakten med utenriksdepartementet i operative spørsmål.

Vi ønsker søkere som trives med en blanding av administrative, strategiske, operative og relasjonelle oppgaver, og som har erfaring fra kirkelig sektor og gjerne fra operativ virksomhet. Ønsket arbeidssted er primært ved hovedkontoret i Bergen.

Arbeidsoppgaver
Operativ linjeledelse for deler av Sjømannskirkens utearbeid.
Personalansvar.
Budsjett- og økonomiansvar.
Ansvar for gudstjenesteliv og diakoni.
Ansvar for kirkenes implementering av organisasjonens overordnede mål og strategier.

En del reisevirksomhet må påregnes.
Kvalifikasjoner
Erfaring fra operativt utearbeid i Sjømannskirken vil være en fordel, men søkere med annen operativ erfaring er også aktuelle.
Strategisk og operativ ledererfaring, blant annet å være leder for andre ledere og erfaring med rollen som arbeidsgiver.
Relevant utdanning, gjerne kirkelig.
Erfaring med konflikthåndtering.
     
Personlige egenskaper

Leder– og samarbeidsevner.
Evne til å prioritere og beslutte.
Ryddig og strukturert, og med evne til å få unna oppgavene.
God relasjonskompetanse.
God skriftlig og muntlig formidlingsevne.
Stor arbeidskapasitet.

Personlig egnethet vektlegges.

Diverse andre forhold:
Opplysninger om kirkelig tilknytning og samlivsform vil kunne bli etterspurt og vektlagt. Det vises ellers til Sjømannskirkens formelle krav til ansettelse.
Du må kunne identifisere deg med Sjømannskirkens visjon og verdigrunnlag.
Sjømannskirken - Norsk kirke i utlandet kommer inn under unntaksreglene i Arbeidsmiljøloven §13-3. Det kan bli innhentet opplysninger i tråd med aml. §13-4.
Hvis ikke medlem i Den norske Kirke, vennligst opplys i søknad hvilket kirkesamfunn.

Vi tilbyr
Et verdensomspennende arbeidsmiljø, preget av engasjement og utfordrende oppgaver.
Lønn etter organisasjonens lønnsplaner for operative ledere. 
Fleksibel arbeidstid.
God, tariffestet pensjonsordning i Statens pensjonskasse.
Gode og utvidete forsikringsordninger.
Kommunikasjonsgodtgjørelse og godtgjørelse for betjening av beredskapstelefonen.
Eget kontor ved hovedkontoret i Strandgaten 198, sentralt i Bergen sentrum.

Hvis du lurer på hvordan det er å jobbe i Sjømannskirken har vi samlet en del informasjon til deg.

OBS! Alle må søke elektronisk gjennom lenken "Søk på stillingen" for å komme i betraktning. Fyll ut komplett søknad og skriv inn jobberfaring og utdanning i feltene i søknadsskjemaet. Vi godtar ikke søknader per e-post eller post.
Arbeidsgiver Sjømannskirken
Kategori Kirker og trossamfunn
Arbeidssted Strandgaten 198, 5004 Bergen
Publisert 2020-09-14
Søknadsfrist 2020-10-11
Stillingstype Fast, 100%
Antall stillinger 1
Sektor Offentlig
Søk på stillingen
Sjømannskirken

Bergen
Områder  
Vis alle områder
Sortér etter 

Ledige stillinger