Kirkeverge

Har du visjoner for Den norske kirkes rolle i framtidens Fredrikstad?

Vi søker etter en handlekraftig og erfaren leder.

Kirkevergen er Fredrikstad kirkelige fellesråds øverste administrative leder, og skal bidra til å lede fellesrådets strategi og utviklingsarbeid. Kirkevergen har også ansvar for kirkens administrasjon og økonomi med investeringer, drift og vedlikehold av eiendommer. Å lede fellesrådets ansatte, er en annen sentral oppgave. I tillegg skal kirkevergen være en synlig representant for fellesrådet og bidra til god kontakt og dialog med både politiske og administrative offentlige myndigheter. Det gjelder både  opp imot kommunen, bispedømmeråd og andre relevante organisasjoner

Den norske kirke i Fredrikstad forvalter en rik kulturarv. En arv som blant annet består av 19 kirkebygg, hvorav 11 kirker, som alle er viktige signalbygg i bybildet og sentrale knutepunkter i lokalsamfunnene. Fellesrådet består av ti menigheter og har ansvar for drift og vedlikehold av kirkebyggene og 13 gravplasser, samt gravplassforvaltningen i Fredrikstad. Fellesrådet ivaretar administrative og økonomiske oppgaver for Den norske kirkes menigheter i Fredrikstad og er arbeidsgiver for ca 80 ansatte. Kirkevergen har en ledergruppe som består av daglige ledere for menighet, fagsjefer for administrasjon/HR, kirkebygg, og gravlund i sin ledergruppe. Kirkevergen er også leder for de fellesrådsansatte, kirkemusikere, kirkelig undervisningsansatte, diakoner, kirketjenere, gravplassmedarbeidere og administrativt ansatte, samt frivillige medarbeidere. Menighetene ledes av daglig ledere. Kirketorget bidrar med administrativ støtte.

 

Arbeidsoppgaver

  • Utøve daglig ledelse og forvaltning av fellesrådets virksomhet i samsvar med vedtatte planer, budsjetter, gjeldende lover og forskrifter.
  • Bidra til å realisere kirkens visjon om å være en levende, nær og tilgjengelig folkekirke i alle lokalsamfunn. 
  • Lede, utvikle og motivere vår virksomhet, samt våre dyktige medarbeidere.
  • Bidra til å skape gode relasjoner og samhandling med, og mellom menighetene i fellesrådsområdet.
  • Være en synlig representant for fellesrådet i møte med offentlighet og media.
  • Utvikle samarbeidet med bispedømmeråd og prestetjeneste til det beste for menighetene.
  • Utøve og utvikle god samledelse i samarbeid med domprosten.
  • Videreutvikle og skape gode relasjoner til kommunen og andre naturlige samarbeidspartnere.
  • Være saksbehandler og sekretær for fellesrådet og andre utvalg
  • Lede strategi- og utviklingsarbeidet for fellesrådet i samarbeid med menighetsrådene.

Kvalifikasjoner

  • Lederutdanning eller betydelig ledererfaring
  • Økonomisk/administrativ utdannelse på høyskole eller universitetsnivå.
  • Erfaring med budsjettarbeid og god økonomiforståelse. 
  • God kjennskap til kirkelig forvaltning og organisering.
  • Engasjement for kirkens visjon og oppdrag.
  • Gode kommunikasjonsevner, skriftlig og muntlig.
  • Analytiske og strategiske ferdigheter.
  • Erfaring og gode ferdigheter i bruk av dataverktøy.
  • Relevant praksis kan kompensere for manglende utdanning.

Personlige egenskaper

  • God gjennomføringsevne. Evner å jobbe systematisk, grundig og strukturert.
  • Evne til å skape tillit og gode relasjoner internt og ekstern.
  • Tilstedeværende og nærværende leder.
  • Har evne og vilje til samarbeid. 

Vi tilbyr

  • En spennende og utfordrende lederstilling - med et viktig samfunnsoppdrag. 
  • Lønns- og arbeidsvilkår etter gjeldende avtaleverk.
  • Gode digitale verktøy.
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger i KLP.
  • Bedriftshelsetjeneste og IA-virksomhet.
  • Kollegaforum på regionalt, bispedømme- og landsnivå.
  • Tilbud om kurs og opplæring innenfor aktuelle fagområder.

 

Annet:

Personlige egenskaper vil bli tillagt betydelig vekt. Kirkevergen rapporterer til det valgte fellesrådet. Krav om medlemskap i Den norske kirke. Politiattest må fremlegges ved ansettelse. Etter søknadsfristens utløp vil det utarbeides offentlig søkerliste. Ber du om å bli unntatt fra denne listen, må dette grunngis i søknadsportalen, og du vil få en tilbakemelding på dette. Hvis ditt ønske ikke kan imøtekommes, vil du få mulighet til å trekke søknaden.

 

Vi er den lille verdensbyen der hvor Glomma møter havet. I Fredrikstad kirkelige fellesråd er vi ca 80 ansatte fordelt på 10 menigheter og gravplasser. Åtte av menighetene holder til i Kirkens hus som ligger sentralt plassert i byens gågate. Her har også kirkevergen sin administrasjon. Vi arbeider i ei trygg og romslig folkekirke hvor livsmestring og livstolkning står i fokus.

Velkommen til oss!

 

Kontaktinformasjon:

Randi Flugstad 
 
 
Eivind Leister
Arbeidsgiver Fredrikstad kirkelige fellesråd
Kategori Kirker og trossamfunn
Arbeidssted Nygaardsgata 28, 1606 Fredrikstad
Publisert 2024-10-23
Søknadsfrist 2024-11-11
Stillingstype Fast, 100%
Antall stillinger 1
Sektor Offentlig
Søk på stillingen
Fredrikstad kirkelige fellesråd
Nygaardsgata 28
1606 Fredrikstad
Områder  
Vis alle områder
Sortér etter 

Ledige stillinger