Lillestrøm er 10 minutter med tog fra Oslo sentrum og har 87000 innbyggere i et spennende vekstområde med by og tettsteder i landlige omgivelser. Lillestrøm kirkelige fellesråd ivaretar administrative og økonomiske oppgaver for Den norske kirkes 8 menigheter og er gravferdsmyndighet i Lillestrøm kommune. Det er kirkekontor i Sørumsand, Fetsund og Lillestrøm. Vår visjon er «Kirken til stede der folk er».
Lillestrøm kirkelige fellesråd har ledig stilling som avdelingsleder kirkefag i 100 %
Avdelingen består av 21 kirkefaglig tilsatte fordelt på stillinger som kantorer, organister, menighetspedagoger, trosopplærere, ungdomsarbeider, diakoner og kateket. 5 lokale staber består av kirkefaglig tilsatte, prester, gravplassarbeidere, merkantilt personell og har en lokal team-ledermodell.
Lillestrøm kirkelige fellesråd skal legge til rette for at innbyggerne gjennom sin lokale menighet gis anledning til å utøve sin tro og oppleve samhold i et kristent fellesskap i hverdag, høytid og for livets merkedager. Fellesråd skal delta i arbeidet med å fremme kirkens rolle som verdibærer i samfunnet.
For å arbeide med verdier, tro og samhold, vil Lillestrøm kirkelige fellesråd bidra med å legge til rette for et levende lokalsamfunn gjennom å styrke soknet i tros-, omsorgs- og handlingsfellesskap. Videre vil det arbeides for å videreutvikle gudstjenestelivet og ritualene slik at folk opplever gode møter relatert til sin egen virkelighet.
Avdelingsleder inngår i ledergruppen bestående av avdelingsledere, prost og kirkeverge. Fellesrådet har en ny organisasjon fra 2020 etter sammenslåing av Fet, Skedsmo og Sørum kommuner. En av ledergruppens spennende oppgaver er å utvikle den nye organisasjonens kultur, identitet og kommunikasjon.
Sentrale oppgaver vil være:
- Faglig, strategisk og operativt ansvar
- Tjenesteutvikling
- Personal- og økonomiansvar
- Herunder utviklings- og opplæringsansvar
- Utvikle gode rutiner og god kommunikasjon i organisasjonen
- Koordinering av felles prosjekter på tvers av faggrupper og staber
- Utvikle samarbeid med lokale foreninger og organisasjoner
- Søke økonomisk støtte til faglige prosjekter
- Anskaffelser og oppfølging av leverandører
- Budsjettering og regnskapsoppfølging
- Ansvar for arbeidsmiljøutvalget
- Være en støtte for menighetsrådene og bindeledd mellom disse og ledelsen
- Være et bindeledd mellom prost og stab og kirkeverge og stab
Arbeidsoppgavene vil også omfatte:
- Deltakelse i faglige nettverk utenfor kommunen
- Presentasjoner for kommunens politikere
Vi søker deg som har:
- Høyere utdanning innen ledelse, kirkefag eller annen relevant fagkrets på masternivå (er ønskelig)
- Solid erfaring fra kirkefaglig arbeid
- Erfaring og gode resultater fra personalledelse og prosjektstyring
- Erfaring fra og god forståelse for budsjettering, økonomistyring og rapportering
- God kjennskap til Den norske kirkes organisasjon
- Meget gode samarbeidsevner
- Evne til å engasjere og inspirere
- Struktur, er ansvarlig og initiativrik, med interesse for både administrativt og praktisk arbeid
- God formidlings- og formuleringsevne både muntlig og skriftlig
- Evne til å sette deg inn i nye problemstillinger, systemer og lovverk
- Generelt gode datakunnskaper
- Mulighet til å disponere egen bil
Vi tilbyr:
- Et spennende og kreativt arbeidsmiljø med dyktige kollegaer
- Lønn etter avtale
- Medlemskap i pensjonsordningen KLP
Søkere må være medlem i Den norske kirke. Personlig egnethet vil bli vektlagt. Sammensetning av staben som helhet vil bli vektlagt.
Søknadsfrist: 4. juni 2021.
Tiltredelse: Etter avtale.
Spørsmål om stillingen rettes til kirkeverge Peter B. Straumann på telefon 92053912 eller e-post Peter.Straumann@lillestrom.kirken.no