Den norske kirke har 3,8 millioner medlemmer, 130000 frivillige medarbeidere, 8500 valgte rådsmedlemmer og 7500 ansatte. Kirkens 1200 menigheter tilbyr kirkelig betjening til innbyggerne i alle landets kommuner.
Kirkerådet forbereder sakene til Kirkemøtet, som er Den norske kirkes øverste representative organ. Kirkerådet iverksetter Kirkemøtets beslutninger og leder arbeidet mellom kirkemøtene. Kirkerådets administrasjon har i dag ca 75 ansatte organisert i fagavdelinger som også omfatter sekretariatene for Mellomkirkelig råd, Samisk kirkeråd og Bispemøtet.
Kirkerådet ønsker å styrke kvalitetssikring av sine anskaffelser. Stillingen inngår i utrednings- og kirkerettskollegiet i juridisk seksjon i forvaltningsavdelingen. Foruten arbeid med offentlige anskaffelser, vil oppgavene dreie
seg om å utvikle ordninger for kirkelig organisering i tråd med vedtak fra
Kirkemøtet. Rådgiveren skal betjene hele Kirkerådet, og så langt det passer også
bispedømmerådene.
Bistå og kvalitetssikre anskaffelsesprosesser i Kirkerådet
Utforme interne prosedyrer for gjennomføring av anskaffelser
Rådgivning og saksbehandling innen øvrige kirkelige regelverk
God kunnskap om offentlige saksbehandlingsprinsipper
God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Selvstendig arbeid og gjennomføringsevne
Evne til dialog, kommunikasjon og samarbeid
Fortrolig med bruk av administrative støttesystemer
Evne til strategisk og analytisk arbeid
Forståelse for og evne til å tenke nytt om kirkens organisasjon